Řešte vady řeči včas!
Pokud patříte mezi ty rodiče, co zastávají obecný názor, že děti mají mít dostatek času, aby se některé věci naučili, pak buďte rozhodně na pozoru v oblasti řeči. Vady řeči by se totiž měly začít řešit ještě před nástupem dítěte do první třídy. Naučí-li se dítě správně mluvit před nástupem do školy, bude to mít pozitivní vliv na jeho výsledky a zapojení do kolektivu vrstevníků.
Zlomový třetí rok
Právě proto, že prvňáčci musejí s nástupem do školy začít vstřebávat mnoho nového, je potřeba, aby se případné řečové nedostatky začaly řešit ještě před usednutím do lavic. Pokud má dítě problémy s komunikačními dovednostmi včetně poruchy řeči, stane se pro něj škola trápením od samého začátku.
Za milník v oblasti řeči každého dítka můžeme považovat jeho třetí narozeniny. Dítě v tomto věku nás svými dotazy dokáže pořádně vytočit, zvláště pak jejich neustálé a tisíckrát opakované „Proč?“ Uvědomme si ale, že nejde jen o zvědavost, ale i také o získání naší pozornosti, respektive vytváření a rozvoj citové vazby.
Děti velmi silně vnímají prostředí, kde vyrůstají a atmosféru rodiny. Neustálým vyptáváním se nám jen děti sdělují, že mají chuť si povídat. Svou ratolest bychom tedy neměli okřikovat a chovat se tak, jako že nás jeho opakující se dotazy obtěžují. S dítětem proto komunikujte, trpělivě odpovídejte a minimalizujete tak riziko vzniku řečových problémů.
Čtěte, zpívejte, vyprávějte, vysvětlujte
Velkou slovní zásobu zajistíte také častým čtením pohádek, vyprávěním a vysvětlováním. Podpoříte tak jeho správné vyjadřování i cit pro gramatiku jazyka a rozvoj jeho myšlení.
Díky písničkám, básničkám a říkankám upevňujeme dítěti rytmus slova včetně gramatických struktur. Při hrách si může začít trénovat různé životní situace a zároveň se učí spolupracovat se svými vrstevníky, což podporuje rozvoj jak jeho komunikačních dovedností, tak těch sociálních.
Pochvala a tolerance
Nezapomínejte potomka chválit a k jeho chybám buďte tolerantní. Harmonický rozvoj nejlépe probíhá v prostředí rodiny, která je plná lásky a porozumění. Proto by rodiče měli se svými dětmi v tomto věku co nejvíce mluvit, na každou otázku trpělivě odpovídat a vše stále dokola znovu a znovu vysvětlovat. Tím mohou eliminovat riziko, že se u jejich dítěte v pozdějším období objeví poruchy řeči či komunikace vůbec.