Vývoj řeči
Pomocí řeči vyjadřujeme svoje pocity, myšlenky, přání, sny. Dítě by před nástupem do školy mělo zvládnout základy mateřského jazyka a správně vyslovovat. Roztomilost šišlání a komolení slov je nepopiratelná ve dvou letech, v období puberty už ale bývá důvodem posměchu a dítě z toho může mít mindrák na celý život.
Poruchy výslovnosti jedné hlásky i masivnější vady řeči či hlasu až po naprostou nemluvnost, to vše pomáhá řešit logopedie. Čím později se vady řeči řeší, tím se snižuje pravděpodobnost, že se „problém“ podaří vyřešit a celý proces je zdlouhavější. Z toho důvodu je důležité řešit potíže s výslovností či nemluvnost co nejdříve. Pokud je podezření na vadu řeči nebo je problém zřejmý, určitě neváhejte navštívit odborníka.
Pamatujte na to, že správné vyjadřování a vyslovování je pro dítě před nástupem do 1. třídy velmi důležité. Umožní mu to se soustředit na výuku a tím pádem bude mít i lepší výsledky jak při čtení a psaní, tak i při zapojování se do kolektivu svých vrstevníků.
Poruchy a vady řeči mohou vzniknout z nejrůznějších důvodů .. například nesprávný mluvní vzor v blízkosti dítěte; málo podnětné a málo stimulující prostředí, ve kterém dítě vyrůstá; nemoc či stres matky v těhotenství, při porodu a podobně; vrozené vady; úrazy hlavy; poruchy centrálního nervového systému či smyslové poruchy atd.
Porucha a vada věci
Tím že s dítětem verbálně komunikujeme (dialog, čtení, zpívání, básničky), rozvíjíme jeho aktivní slovní zásobu. Je důležité svoji ratolest podporovat a chválit v pokrocích v oblasti řeči. Některé podmínky k rozvoji řeči a komunikace můžeme sami ovlivnit, některé ne. Ty je potom třeba svěřit do rukou odborníků.
Přechodným problémem, který se zpravidla podaří vyřešit za pomoci odborníka do začátku školní docházky, jsou poruchy řeči. Tyto obtíže řešíme kolem čtvrtého roku dítěte.
V případě vady řeči se jedná o problém dlouhodobý a složitější. Souvisí s vývojovými problémy dítěte, které jsou dány například geneticky. V tomto případě odborníka navštívíme ve velmi raném věku a péče může poté probíhat mnoho let.
Bedlivě proto svoje dítko pozorujte a v případě podezření neváhejte jednat. Včasná diagnostika a následná péče či léčba má vždy lepší šanci na nápravu.
Vývoj řeči s věkem dítěte
Když se miminko narodí, nejprve jen křičí, potom přichází žvatlání a do jednoho roku věku rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova. Později se začíná vyjadřovat jednoslovně a řeč doprovází mimikou a gestikulací. Řeč se vyvíjí a s věkem se výslovnost postupně upřesňuje.
Kolem druhého roku začíná tvořit jednoduché věty a rozvíjí si slovní zásobu. V tomto období je nutné, aby rodič nesprávné tvary ihned opravoval a dítě si tak špatně nezafixovalo výrazy či skloňování.
Ve věku tří let většinou dochází k prudkému rozvoji řeči a otázka „proč?“ se stává nejčastějším projevem dítěte. Tímto dotazováním a zájmem si rozšiřuje slovní zásobu, osvojuje si gramatickou stavbu vět, vyjadřuje bez problémů své myšlenky, je schopné si pamatovat první rýmy a učí se vést dialog.
Čtyřleté dítko má slovní zásobu kolem dvou tisíc slov. Dochází ke zpřesnění významu jeho slovní zásoby i ke zlepšení gramatické stavby vět. Umí recitovat básničky, převyprávět pohádku či popsat situaci, která se stala. Mělo by již správně používat měkčené hlásky Ď, Ť, Ň.
Mezi čtvrtým a pátým rokem je nejdůležitější činností dítěte hra. Kreslí si, rozeznává barvy. Při hovoru používá gramaticky správně rozvité věty, dovede vyprávět vlastní zážitky.
V šesti letech už rozumí i složitým dějům, má velkou slovní zásobu a gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. Je schopné se samo dobře vyjadřovat a zároveň chápe slovní projev druhého člověka. Začíná rozlišovat konkrétní a abstraktní pojmy. V tomto období by mělo správně vyslovovat jednotlivé hlásky mluvené řeči. Výslovnost se stále časem zdokonaluje. Jakmile umí správně vyslovovat změkčené hlásky, mělo by se zdokonalit ve vyslovování sykavek a hlásky L. Nejpozději se učí hlásky R a Ř.
Před nástupem do školy už by měla být výslovnost korektní a zcela v pořádku. Vždy mějme na paměti, že vývoj řeči probíhá u každého dítěte jinak. Neexistuje šablona, podle které bychom se mohli řídit. Nerovnoměrný vývoj řeči může nastat také u sourozenců, kteří jsou vychováváni ve stejných podmínkách. Kolem sedmého roku se výslovnost hlásek v mozkových centrech řeči fixuje.